Spausdinti

Senosios valgyklos mokyklose eros pabaiga

on 2017 rugpjūčio 24.

Kauno rajono mokyklos taps tikru eksperimentu – ar švediško stalo principas pasiteisins mokykloje ar ne? Didelės eilės valgykloje, sveikos gyvensenos alternatyvos  mitybos (pavyzdžiui, vegetarai) lėmė, kad  Švietimo ir Sveikatos ministerijos sprendimą: pakeisti mokinių maitinimo sistemą. Yra 4 švediško stalo  principai.

1.LinijosMokinys eidamas eile įsideda pietų patiekalus – pradedant salotomis ir baigiant gėrimais.  (Suomijoje mokiniai renkasi tik pieną arba vandenį). „Linijos“ variantas turi trūkumą – neįmanoma kontroliuoti kiekvieno mokinio maisto kiekį. Manoma, kad  mokiniai gali tuo piktnaudžiauti.  

2.Bufeto principas. Patiekalai išdėlioti ant vieno stalo: karštieji patiekalai, garnyras, salotos, užkandžiai, gėrimai. Mokinys savo nuožiūra įsideda norimo maisto. Svarbu tai, kad prie stalo vaikai gali prieiti iš visų pusių ir savo nuožiūra gali įsidėti norimo maisto porciją. Tada nelieka spūTačiau yra trūkumas – vaikai dažnai nenori valgyti vaisių bei daržovių, todėl jų mitybą tampa nepilnavertė. Jis negauna maisto, kurio reikia augančiam organizmui. Bufeto variantas taikomas Amerikoje ir dalyje Prancūzijos mokyklų.

3.Pasirinkimas iš kelių variantų. Išlieka švediško stalo principas – asmeninis patiekalų pasirinkimas. Tačiau valgyklos darbuotojas įdedatam tikrą kiekį maisto. Mokinys renkasi patiekalus nuo A iki Z. Vaikai gali rinktis iš 3 rūšių salotų,  garnyrų, mėsos ar žuvies. Taip yra kontroliuojamas kiekis ir išlieka mokinio pasirinkimas.  Šis švediško stalo variantas dabar mokykloms priimtiniausias.

4.Mišrus maitinimo principas. Mokiniai gali pasirinkti tam tikrą raciono dalį, pavyzdžiui, salotas ar garnyrą. O kitą pietų dalį, pavyzdžiui,  mėsos patiekalą, įdeda valgyklosŠiuo atveju, mokiniai turi mažiausią pasirinkimo galimybę. Mišrus variantas naudojamas dalyje Amerikos mokyklų.

5.Mažų porcijų principas. Valgykloje iš anksto paruoštos lėkštės su mažomis porcijomis. Mokinys pats pasirenka pats porcijų kiekį. Šis valgyklos pobūdis populiarus Pietų Korėjoje.

Labai svarbu kontroliuoti mokinių maisto pasirinkimą ir kiekį. Todėl atrodo geriausias maitinimo principas   „pasirinkimas iš kelių  variantų“: mokinys išsirenka, o darbuotojas įdeda maistą žinodamas kiekius. Manoma, kad šis variantas Kauno mokyklose gali neišspręsti problemos, kai mokiniams ilgai tenka stovėti eilėse. Eilės vis tiek  susidarys, nes aptarnaujančio personalo visada bus mažiau negu išalkusių mokinių. 

Tekstas: Živilė Milerytė

Video: Karolina Černevičienė, Saulius Černevičius

kms